fbpx
Selecteer een pagina

Voor heel veel mensen is afvallen een goed voornemen in het nieuwe jaar. Op dieet en/of meer bewegen staan op veel lijstjes. Voor sportscholen en dieet-“leveranciers” is januari een gouden maand!

Vol goede moed begint iedereen weer. Sommigen op 2 januari, anderen komende maandag (“als de kinderen weer naar school zijn en ik weer aan het werk ga”), dus die smikkelen nog gauw even de laatste oliebollen op, want het is zo zonde om ze weg te gooien toch….

Wilskracht

Inmiddels weten we wel dat al die goede voornemens vaak al snel struikelen: de een houdt het een paar maanden vol, anderen een aantal weken en sommige slechts een paar dagen…. Waarom? Eigenlijk vrij simpel: bijna al deze voornemens vragen wilskracht. En de een heeft daar meer van dan de ander, maar een ding is zeker: niemand heeft een onuitputbare voorraad wilskracht. Vroeg of laat is de verleiding te sterk en breekt de wilskracht. En vaak is het hek dan van de dam en gaan mensen juist veel eten, vanwege alle dingen die ze gemist hebben in de periode daarvoor. Gevolg: de kilo’s vliegen er weer aan!

En met eten is er nog een extra probleem: je kunt niet zonder! Wanneer je bijvoorbeeld wilt stoppen met roken, dan kun je helemaal stoppen, geen sigaretten meer! Maar met eten kan dat niet, want je moet toch eten om in leven te blijven. En zoals veel mensen ervaren: minderen vraagt bijna nog meer wilskracht dan stoppen.

Houvast!

Zo’n dieet biedt houvast: dit mag ik wel, dit mag ik niet. In zekere zin kun je de dieet-fase vergelijken met helemaal stoppen met roken. Immers, vaak mag je niet “gewoon eten”, maar eet je maaltijdvervangers of strikt voorgeschreven hoeveelheden van bepaalde voedingsmiddelen. “Gewoon eten” bestaat dan eigenlijk niet, dus hier kom je met een beetje wilskracht een heel eind. En als het dieet succesvol is, en dat is over het algemeen elk dieet dat zich richt op (extreme) calorie-restrictie en specifieke voedselbeperking (bijvoorbeeld geen koolhydraten), dan stimuleert dat om door te gaan.

Aflopende zaak…

Maar na een aantal weken, komen de eerste hindernissen: de wilskracht wordt inmiddels zwaar op de proef gesteld, want er komen onvermijdelijke borrels, feestjes, verjaardagen etc. Dus je moet steeds vaker alle zeilen bijzetten om “nee” te blijven zeggen. Daarnaast is het lichaam een geweldig apparaat, dat zich naadloos aanpast aan veranderende omstandigheden. Dus waar het in eerste instantie veel kilo’s verloor door de enorme vermindering in eten (je lichaam was ook even in slaap gesukkeld door de kruidnoten, chocoladeletters, het kerstdiner en alle oliebollen), heeft zich dat nu gestabiliseerd en aangepast aan de nieuwe norm van het hongerdieet. Resultaat: het afvallen gaat veel minder hard, of stagneert zelfs! En dat doet je wilskracht geen goed: het lijkt wel of je het allemaal voor niets doet dat hongeren en afzien!

Gezwicht…

Onder deze druk bezwijken de meeste mensen en geven het dieet op. Ze vinden dat ze voldoende kilo’s hebben verloren, dus het is goed zo. Ha, wat fijn: weer normaal eten en af en toe een glaasje wijn meer of een stukje kaas of chocola, of wel weer frietjes als je uit eten gaat, want dat mocht zo lang niet… Voor je het weet ben je weer terug bij je oude eetpatroon en zijn de poppen aan het dansen.

Hongerstand

De kilo’s vliegen er aan, het lijkt wel nog harder te gaan dan voor het dieet! En dat klopt ook: je lichaam had zich aangepast aan die lage dagelijkse hoeveelheid calorieen. Daardoor stagneerde het afvallen, maar daardoor kom je ook weer sneller aan. Je lichaam denkt namelijk: “Oh, extra eten dat we niet nodig hebben (we staan namelijk in de spaarstand), dat slaan we even op want we zitten in een hongerperiode!” En het duurt even voor je lichaam door heeft dat de hongerperiode afgelopen is en in die tijd heb je de extra kilo’s al weer opgeslagen!

Anders

Het kan anders. Niet door een ander dieet, een wonderdieet waarbij dit niet gebeurt, want dieten kennen altijd ditzelfde verloop. Dus tenzij er een hele zwaarwegende reden is om vast te blijven houden aan een gezond en restrictief eetpatroon (dat is alweer een stap verwijderd van een crashdieet), zoals bijvoorbeeld een medische aandoening als Diabetes, zal het verloop altijd hetzelfde zijn.

De oplossing is dus niet een ander dieet, de oplossing is een andere mindset. Een andere mindset over eten en over je lijf, waarbij je je lijf gaat zien als een waardevolle bondgenoot waar je goed voor moet zorgen. Met die mindset denk je na over wat je in je mond stopt want wat je in je mond stopt, stop je in je lijf.

Meer weten? Plan een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek in en kijk samen met mij of jij het ook anders aan gaat pakken in 2020!

Wil jij ook graag genieten van eten en tevreden zijn over je lichaam?

Download dan hier mijn e-book waarin ik je uitleg hoe je blijvend gewicht kan verliezen en tegelijkertijd kan blijven genieten van eten.

Privacyverklaring

You have Successfully Subscribed!

Wil jij ook graag lekker eten en een lekker lijf?


Zorg dan dat je mijn tips krijgt die jou gaan helpen.

Meld je dus aan voor mijn 2-wekelijkse tips per email, die er voor gaan zorgen dat ook jij een lekker, gezond en fit lijf bereikt, niet door te diëten maar door een andere mindset over eten en je lichaam.

You have Successfully Subscribed!